Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss

    Muzyka w nauczaniu osób z niepełnosprawnością intelektualną ma szczególne walory terapeutyczne. Wiele metod pracy dedykowanych uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wykorzystuje muzykę, np. stosowana od lat metoda Knill'ów, bazująca na specjalnie skomponowanych na jej potrzeby utworach.


    

    Dzisiaj chciałabym Wam polecić rewelacyjna metodę oparta na muzyce jaką jest "Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss". Metoda ta bazuje na dziesięciu, specjalnie dobranych utworach muzyki klasycznej   m.in. "Tańcu węgierskim" J.Brahms'a, "Polce Italiano" S. Rachmaninow'a, "Marszu tureckim" Ludwika van Beethoven'a czy "Marszu Radeckiego" J.Strauss'a. W drodze ewolucji program został uzupełniony o opracowania uzupełniające: sześć dodatkowych utworów. Są to m.in  "Czardasz" i "Woreczki z dzwoneczkami" w opracowaniu Anny Nowińskiej, "Bravado" - Beaty Kubik, "Oh Swallow" - Teresy Oleszko, czy "Specknerin" - Lenki Pospisilowej.

    W metodzie tej dzieci słuchają muzyki klasycznej aktywnie poprzez wykonywanie prostych ruchów w pozycji siedzącej lub prostych ruchów tanecznych prezentowanych przez osobę prowadzącą. 

    Etapy pracy z utworem obejmują:

- fabularyzowanie muzyki prostymi ruchami rytmicznymi,

- taniec,

- grę na instrumentach,

- połączenie tańca z instrumentacją,

- rozmowę o muzyce.

    Adaptując metodę na potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, wykorzystałam większość utworów w uproszczonej wersji ruchowej. Dzieci uwielbiają zajęcia z wykorzystaniem aktywnego słuchania! Gwarantuję sukces. Dodatkowym atutem jest możliwość wspólnego przygotowania na zajęciach plastycznych pomocy do zajęć - własnoręcznie zrobionych instrumentów z plastikowych lub papierowych kubeczków, ozdobionych wstążkami z bibuły, czy też woreczków z przyszytymi dzwoneczkami.

    Gorąco polecam poznawanie tej metody i wykorzystanie jej w pracy!

Komentarze